Zenit en Waterling van Roemenie naar turkije - Reisverslag uit Çanakkale, Turkije van Grada en Hans Meer - WaarBenJij.nu Zenit en Waterling van Roemenie naar turkije - Reisverslag uit Çanakkale, Turkije van Grada en Hans Meer - WaarBenJij.nu

Zenit en Waterling van Roemenie naar turkije

Door: hans en grada

Blijf op de hoogte en volg Grada en Hans

06 September 2010 | Turkije, Çanakkale

Van de Zwarte zee, via de Marmara zee, richting de Egeïsche zee.
Gé (broer van Ria), hier ben ik weer hoor, het duurde inderdaad wat te lang voor iemand die dagelijks kijkt naar onze vorderingen. Maar echt, ik heb het hartstikke druk en op zee schrijft niet zo gemakkelijk en het is voor mij echt wennen, geen kilometers meer maar zeemijlen en met een ander (schommel) ritme. Na een aantal dagen in Constanta, kiezen we op 13 augustus na een reparatie aan de airco, het zeegat om 25 mijlen naar Mangalia te varen. Onderweg de eerst dolfijnen of bruinvissen gespot. In deze badplaats was een gratis openlucht concert aan de haven met veel eettentjes. Een lekker kippenpootje achterover gedrukt met aansluitend een aangeboden biertje, daarna rakia en gesuikerde appeltjes in ruil voor het gezellige gesprek wat de Roemenen met ons hadden. Onze laatste nacht in Roemenie. De volgende dag 80 mijl naar Nesebar. Inklaren in Bulgarije is in deze plaats niet mogelijk, wel 3 man op de steiger bij het binnen varen om de paspoorten te inspecteren. De plaats Burgas, die we voorbij gevaren zijn daar moesten we naar toe. Van meerdere passanten gehoord dat je in Burgas een loods à € 100.- aan boord moet nemen als je schip 20 ton weegt, dat zijn de voorschriften. Maar goed hier mogen we niet aan wal, wel een levendig uitzicht, zoals een privé heli die van onze steiger vertrekt. Na drie andere haventjes rollen we de ingang van de Bosporus in, die 15 mijl flauw slingerend door de bergen naar de Zee van Marmara en Istanbul gaat. Ik heb het als heel bijzonder ervaren, links het wereld deel Azie en rechts Europa. Daar sta je in Parijs of de Kaag niet echt bij stil als je de beslissing neemt om de Donau te gaan bevaren. We meren af aan de Aziatische kant van Istanbul en gaan gelijk op pad om ons in te klaren. Een aardige onderneming, op zes verschillende plekken voor 5 stempels en een TRANSIT LOG voor de Turkse havens. We gingen aardig vlot op weg , maar de plek van de paspoort politie aan de oostzijde bereikten we pas na drie verschillende taxi’s. Het klinkt zo simpel, Container haven, poort B. En zo groot is de haven niet, past gemakkelijk op een foto. De visa zegel van 20 dollar was een zoekplaatje om het gebouw en de juiste plek, 4de etage te komen. Zelfs de beambte, die een klein luikje in de deur opende wist niet wat ze met ons aan moest en ging bellen. Nadat ik haar het blaadje, waar de douane iets had opgeschreven gaf, ging ze weer bellen en toen was het voor elkaar. Voor 80 dollar, gewisseld bij de bank, haalde ze 4 visa zegels uit een kluis. Dit allemaal voor een wereldstad!!!! Na veel moois gezien en beleefd te hebben zijn Hans en ik 24 augustus een paar dagen naar Amsterdam gevlogen voor zakelijke en gezellige behoeften. Op zondag avond 29 aug. was het heerlijk om weer een warme deken om je heen te krijgen na het natte en frisse Nederland. De schepen die naast ons lagen waren groot, maar vallen weg bij de twee Engelse jachten die gister en vandaag binnen kwamen, wel 50 mtr. Ze krijgen zoals iedereen die binnen vaart, veel hulp van het haven personeel die de mooring lijnen aangeven. Maandag een dagje nagesudderd in Istanbul en dinsdag de Marmara zee op aan de noord kant, met een zacht windje, richting het eerste vissers haventje Silivri, 38 mijl. Vannacht heeft het lekker geregend en de temperatuur is gezakt naar 25°. De volgende dag was de planning naar het eiland Marmara, maar de zee was te ongezellig, waar door we zijn uitgeweken naar Erelisi,15 mijl, een piep haventje met een paar vissers boten. We werden, net als gister, gelijk uitgenodigd om langzij te komen. De volgende dag om half zes in de kleren, na geklop op de boot. De visser wil varen. Daarna een tukje gedaan en om 8 uur de haven verlaten, op naar het volgende haventje, nu en dan vergezeld door dolfijnen. Sarköy 45 mijl. Weer naast een visser afgemeerd, verse vis gekocht en in de avond op de gril. Zoals iedere zondag, belt ook nu oma Paula op 5 september om 9.15 uur om de week door te nemen en Hans alvast te feliciteren met zijn verjaardag die morgen is. We vertellen haar dat we na alle gratis - gastvrije en een beetje naar vis ruikende nachten, nu naar Çanakkale 43 mijl, gaan. Ze wist meteen te vertellen dat het de doorvaart van de zee van Marmara naar de Egeïsche zee is. En nu 6 september vieren we de verjaardag van mijn kanjer, te beginnen met koffie en taart met kaarsjes, hoe de dag verder verloopt zien we wel, het weer is winderig. Vanuit de plek in de zon, vlakbij het bekende verhaal van het paard van TROJE, groeten wij iedereen, vooral Gé, die wat ongeduldig werd. Ria en Wil met Hans en Grada.

• 06 September 2010 - 13:48

VanderMeerJunior:

van harte gefeliciflapstaart met je zoooooveeelste verjaardag!

even ontsnapt aan de drukte in de dag om weer een super verslagje te lezen. Groeten uit iets meer zonnig en winderig 'niet ik hoor!' Nederland.

Harold

• 06 September 2010 - 13:49

Cees En Ine:

hallo allemaal.
    wat gezellig die verhalen,
    Wij lezen met plezier.
    Hopen toch een keertje langs te komen hoor .Zodra cees genezen is van een nieuwe knie die hij krijg op 29 sept.
    De groetjes van ons aan jjullie allemaal.

• 06 September 2010 - 14:53

Gé:

Grada,bedankt weer,we zijn weer bij.Hans en jij natuurlijk ook Grada van harte gefeliciteerd en nog veel gezonde jaren en rustige zeeen toegewenst.
    We zullen vanavond op de bridge een borrel op jullie nemen.
    Groetjes van Gé en Wil

• 06 September 2010 - 15:48

Theo En Agnes:

Hans van ons ook van harte gefeliciteerd.

• 06 September 2010 - 15:51

Jacques En Martha:

Hallo Avonturiers. Dat is andere koek, dan op het Markermeer een zuiderzeewedstrijdje doen. Maar was ook leuk.
    Simon weer gewonnen, wij 5de, Theo 2de etc.Was weer gezellig. Vinden het leuk om jullie verslagen te lezen. Hart. groeten.

• 06 September 2010 - 19:07

Dieter +Linde:

Hallo Hans!!!!!!!!
    Wier wünschen Dier alles Liebe und gute zu Deinem
    Geburtstag viel gesundheit
    und viele schöne Jahre....
    Weiter-hien wünschen wier
    Eusch allen eine weiter-
    hien eine gute Reiße. Grüß mier alle. bis zum nachsten mal Dieterund Linda

• 06 September 2010 - 19:46

Agnes:

Lieve Hans en Grada,

Het was heerlijk om jullie weer thuis te hebben gehad. Wat een verhalen, en wat zagen jullie er super goed en ontspannen uit.En zoals blijkt uit het verslag gaan jullie gewoon op dezelfde manier weer verder aan het volgende traject. Lieve vriend Hans, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ook mijn schoonzoon Frank is vandaag jarig. Grada en Stefan vallen ook samen, hoe is het mogelijk.
    Theo woensdag aan zijn London reis beginnen. De windverwachting is richting 6, dus ik denk dat ik de goede keus heb gemaakt om thuis te blijven. Wim van Bemmel gaat mee, ondanks het vreselijk nare bericht over zijn gezondheid. Het hangt toch weer als het zwaard van damocles boven je hoofd. Ik hoop en bid dat ze er op tijd bij zijn!!!Je ziet, iedere dag dat er niet genoten is, is een verloren dag.
    Lieverds nog een gezellige avond en we kijken uit naar het volgende verslag.
    Kus,
    Agnes

• 06 September 2010 - 21:56

Grote Piet Kaag:

Ik vindt het niet leuk dat je in mijn handel zit.(Vis)
    Groeten en een leuk stukje.
    Tot de volgen de keer.

Joke en Piet op een winderige Kagerplassen.

• 07 September 2010 - 09:19

Adasrob:

Hi, we zijn weer helemaal op de hoogte, skype werkte niet erg gisteren ik hoop dat jullie wat hebben aan de site's die ik gevonden had.Wij zeilden vorige week zondag in een storm(69knopen) op het ijselmeer alles is heel gebleven maar we hebben de boot in Medemblik achtergelaten, afgelopen weekend weer naar Den Helder gevaren. goede vaart(zonder storm).
    Groetjes Astrid en de boys.

• 07 September 2010 - 18:11

Christl-:

Viele Grüsse aus den Bergen Tirols senden Euch christl
    Hans noch nachträglich alles Gute zum Geburtstag.Wie ich aus Eurem Reisebericht lese ist es Euch immer warm genug gewesen und es geht Euch gut.Schöne weiter-Reise wünschen
    Christl und Hans

• 08 September 2010 - 17:51

Marleen:

hallo wereldvaarders, even met de boot naar Azie...
    ach ja, geen zee te hoog voor avonturiers zoals jullie.Nogmaals gefeliciteerd Hans, je zult de mail en sms wel ontvangen hebben, maar alle goeie dingen in drieen.
    Ga zo lekker zo door en de groeten aan Odysseus en het paard van Troje!